Primárne a nižšie sekundárne vzdelávanie - Základné školy
Jednotná štruktúra primárneho a nižšieho sekundárneho vzdelávanie sa realizuje v základnej škole, kde žiak plní prvých 9 rokov povinnej 10 ročnej školskej dochádzky. Podrobnosti o plnení povinnej školskej dochádzky sú uvedené v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní. Úlohy orgánov štátnej správy v školstve a ich pôsobnosť aj vo vzťahu k plneniu povinnej školskej dochádzky upravuje zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. Podrobnosti týkajúce sa najmä organizácie základnej školy, plnenia povinnej školskej dochádzky, zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu upravuje vyhláška MŠVVaM SR č. 223/2022 Z. z. o základnej škole. Základná škola v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podporuje rozvoj osobnosti žiaka vychádzajúc zo zásad humanizmu, rovnakého zaobchádzania, tolerancie, demokracie a vlastenectva, a to po stránke rozumovej, mravnej, etickej, estetickej, pracovnej a telesnej. Poskytuje žiakovi základné poznatky, zručnosti a schopnosti v oblasti jazykovej, prírodovednej, spoločenskovednej, umeleckej, športovej, zdravotnej, dopravnej a ďalšie poznatky a zručnosti potrebné na jeho orientáciu v živote a v spoločnosti a na jeho ďalšiu výchovu a vzdelávanie. Základné školy poskytujú deťom po dovŕšení 6. roku veku primárne a nižšie sekundárne vzdelávanie prostredníctvom vzdelávacích programov, zabezpečujú ich výchovu a pripravujú ich pre ďalšie vzdelávanie a prax. Vzdelávanie poskytované v základnej škole sa podľa školského zákona považuje za sústavnú prípravu na povolanie. Primárne vzdelávanie ( ISCED 1) poskytuje východisko pre postupné rozvíjanie kľúčových spôsobilostí žiakov ako základu všeobecného vzdelania. Hlavnými programovými cieľmi primárneho vzdelávania sú rozvité kľúčové spôsobilosti žiakov na úrovni, ktorá je pre nich osobne dosiahnuteľná. V tejto etape sú za kľúčové považované: komunikačné spôsobilosti, matematická gramotnosť a gramotnosť v oblasti prírodných vied a technológií, spôsobilosti v oblasti digitálnej gramotnosti (informačno-komunikačné technológie), spôsobilosti učiť sa, riešiť problémy. Ďalej sú to osobné, sociálne a občianske spôsobilosti, spôsobilosť chápať kultúru v kontexte a vyjadrovať sa prostriedkami danej kultúry. Základná škola má spravidla deväť ročníkov a člení sa na prvý a druhý stupeň, v ktorých sa vzdelávanie realizuje samostatnými na seba nadväzujúcimi vzdelávacími programami: Úspešným absolvovaním príslušného vzdelávacieho programu môže žiak získať: Primárne vzdelanie získa žiak úspešným absolvovaním posledného ročníka vzdelávacieho programu pre prvý stupeň základnej školy; dokladom o získanom stupni vzdelania a získanej kvalifikácii je vysvedčenie. Na základné vzdelávanie sa prijíma dieťa, ktoré k 31. augustu príslušného kalendárneho roka (vrátane) dovŕši šiesty rok veku; výnimočne možno prijať aj dieťa mladšie ako šesť rokov veku. Výchova a vzdelávanie sa v základných školách organizuje dennou formou štúdia alebo formou osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky. S účinnosťou od 1. januára 2022 sa denná forma štúdia môže v základných školách uskutočňovať aj ako dištančná najviac v rozsahu určenom v štátnom vzdelávacom programe. § 22 ods. 1 školského zákona: Žiak skončil plnenie povinnej školskej dochádzky, ak od začiatku plnenia povinnej školskej dochádzky dňom 31. augusta príslušného školského roka: Ak žiak dovŕši 16. rokov veku po 1. septembri: - ukončenie jeho vzdelávanie je možné až v závere príslušného šk. roka, t. j. základná škola mu nemôže ukončiť vzdelávanie počas školského roka, dňom 16. narodenín, ale až do 31. augustu je riadnym žiakom školy. - takýto žiak nie je v danom čase, preto ani oprávneným žiadateľom o ukončenie nižšieho stredného vzdelania iným spôsobom (externé testovanie na účel získania NSV; môže iba, ak ide o žiaka s MP v poslednom ročníku príslušnej ZŠ alebo program vzdelávania na získanie NSV) § 22 ods. 2 školského zákona: „Žiakovi ôsmeho ročníka vzdelávacieho programu základnej školy, ktorý dovŕšil 16 rokov veku, riaditeľ školy umožní ukončiť deviaty ročník a získať nižšie stredné vzdelanie, ak je predpoklad úspešného ukončenia najneskôr do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 17. rok jeho veku. V odôvodnených prípadoch ministerstvo školstva umožní ukončiť deviaty ročník a získať nižšie stredné vzdelanie do konca školského roka, v ktorom žiak dovŕši 18 rokov veku.“ Ak ide o žiaka ôsmeho ročníka vo veku 16 rokov a je u neho predpoklad ukončenia deviateho ročníka dovŕšením 17. roku veku: Ak ide o žiaka siedmeho ročníka vo veku 16 rokov a je u neho predpoklad ukončenia deviateho ročníka dovŕšením 18. roku veku:
Základom nižšieho sekundárneho vzdelávania je interdisciplinárny (medzipredmetový) prístup pri osvojovaní znalostí a spôsobilostí žiakov a rozvoj ich analytických a kritických schopností. Aktuálne znalosti žiakov a ich uplatňovanie v praxi sú východiskovým bodom pri získavaní nových znalostí a ďalšom rozvoji kompetencií žiakov
Základné školy sa členia na tieto typy:
Nižšie stredné vzdelanie získa žiak úspešným absolvovaním:
https://www.minedu.sk/29439-sk/statne-vzdelavacie-programy/
https://www.minedu.sk/sportove-vycviky-v-zakladnej-skole/
https://www.minedu.sk/plnenie-povinnej-skolskej-dochadzky/
https://www.minedu.sk/uvodny-rocnik-v-zakladnej-skole/
https://www.minedu.sk/skolsky-klub-deti/
https://www.minedu.sk/statne-vychovne-programy/
https://www.minedu.sk/usmernenia-stanoviska-informativne-materialy/
Skončenie povinnej školskej dochádzky
Riadne ukončenie základného vzdelávania v základnej škole